In 2018 woonde ik een keynote-lezing van Peter Hinssen bij tijdens het Congres Content Marketing & Webredactie. Zijn boodschap was zo enthousiast, overtuigend en ontzettend goed verteld dat ik me flarden van de lezing vandaag de dag nog steeds herinner. Bottom line: het is ontzettend goed als je totaal niet weet waar je mee bezig bent. Had ik dat maar een paar jaar eerder geweten, toen ik krampachtig op zoek was naar hoe ik mijn werk zo goed mogelijk kon uitvoeren! Maar hoe zit dat dan? Niet weten waar je mee bezig bent? En hoe kan dat goed zijn? Ik vertel het je!
Peter Hinssen
In het kort: Peter Hinssen is een technologie-ondernemer die in zijn leven diverse succesvolle technologie-bedrijven heeft opgericht in zowel België (waar hij vandaan komt) als de USA. Daarnaast is hij een gerenommeerd auteur en spreekt hij over de hele wereld over de impact van technologie op de samenleving. Fun fact: al in 2010 schreef hij een boek over Het Nieuwe Normaal, zijn benaming voor de digitale wereld. In zijn laatste boek The Day after Tomorrow (2017) blikt hij vooruit in de toekomst waarin hij constateert welke bedrijven van vandaag ook over een X aantal jaar blijven pionieren.
Op zoek naar regels en systemen
Zoals ik in deel 1 van deze serie vertelde, werd ik in de periode van mijn bezoek aan het congres gedreven door een zoektocht naar regels en systemen. Op dat moment was ik werkzaam als Social Media Marketeer. Ik hield er de mening op na dat ik, na gewerkt te hebben voor talloze opdrachtgevers, toch wel eens vóór het begin van een opdracht al een pasklaar plan voor ogen zou moeten hebben. Een plan waarvan ik al bij de start van een project weet dat het werkt.
Een wake-up call
Hinssen zette tijdens zijn keynote, die met name inhaakte op de inhoud van zijn laatste boek, uiteen wat de gemene deler is van diverse bedrijven die innoveren. Hij legde uit wat het voordeel is van een startup-structuur ten opzichte van een structuur van een archaïsche onderneming die erop gericht is de komende 50 jaar als een rots te blijven bestaan zoals het nu is.
En het grootste verschil? In een startup worden nieuwe dingen uitgeprobeerd. En hoe kun je innoveren? Door nieuwe dingen uit te proberen! Je weet dan niet wat de uitkomst is, maar je kunt alleen tot een nieuwe, betere uitkomst komen als je nieuwe dingen probeert. Weten wat je doet is dan maar saai. ‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’… klinkt als een quote die je al 999 keer te vaak hebt gehoord, maar dat maakt hem de 1000e keer niet minder relevant!
Hoe spiegelde ik dit naar mijn eigen situatie?
Binnen de online-marketingwereld kan het niet vaak genoeg herhaald worden: testen, testen, testen! Juist dit gegeven vond ik zo interessant toen ik de overstap van grafisch ontwerp naar marketing maakte; ik kan meten wat mijn ontwerpen doen en als ik de verkeerde kant op ga kan ik eenvoudig bijsturen. Een vaststaand format is niet nodig. De wereld verandert immers, dus is steeds toe aan nieuwe dingen. Het is niet erg om geen flauw idee te hebben welke richting je op gaat. Dat gaf me rust.
Hoe kun jij dit spiegelen naar jouw situatie?
Als het goed gaat weet je nooit precies welke kant je uitgaat, maar beweeg je je in de richting waar jouw interesse ligt. Waar kansen zijn of waar groeimogelijkheden lonken. Het is niet erg als je niet weet waar jouw eindpunt ligt, want dat eindpunt is ook nog lang niet in zicht.
Het klinkt cheesy, maar: geniet van de reis!
Extra – Kijktip: Peter Hinssens kijk over de voortzetting van bedrijven in tijden van Corona.
In 2014 studeerde ik af aan Kunstacademie AKV St. Joost met de scriptie ‘Goed. Over grafisch ontwerp in een tijd waarin alles mogelijk is.’. Hoewel sommige informatie wellicht inmiddels verouderd is, is mijn blik als student op het werkveld (van toen) nog steeds relevant. Ben je nieuwsgierig? Dan kun je de scriptie downloaden door onderstaand formulier in te vullen.