Wat is goed ontwerp en wat maakt mij een goede ontwerper? 6 jaar geleden startte ik mijn carrière met deze belangrijke vraag tijdens mijn afstuderen als Bachelor of Arts aan Kunstacademie AKV St.Joost. Net als alle millennials had ik namelijk de vreselijke drang ergens ‘de beste’ in te zijn. Maar hoe kun je ergens in uitblinken als je niet weet wat ‘goed’ is? Om dan nog maar niet te spreken over de vraag of goed dan als kwaliteitsterm geïnterpreteerd mag worden of als maatstaf voor de impact die hiermee geleverd wordt aan de wereld om ons heen. Ik dacht altijd dat een antwoord op de vraag mij de richting zou wijzen waar ik heen wil in mijn leven/ carrière, maar na 6 jaar zoeken ben ik erachter dat de zoektocht misschien wel interessanter is dan het vinden van een antwoord. Lieve lezer: het is goed zoekende te zijn!
Een vreemde eend in de bijt
Yes, je leest het goed. Ondanks dat mijn cv vol staat met marketing gerelateerde functies ben ik ‘officieel’ een grafisch ontwerper. Aangezien ik de irritante (niet mijn woorden) gewoonte heb alles te willen weten vond ik het vervelend dat ik niet kon bewijzen welk effect mijn ontwerpen hebben op een eindgebruiker. Het interessantste aspect van grafisch ontwerp vind ik namelijk de mogelijkheid hiermee menselijk gedrag te kunnen aansturen en/of beïnvloeden.
Mijn drang om resultaat zichtbaar te maken bracht me al snel in de ‘marketing-hoek’. Binnen de marketing leerde ik echter dat ik altijd een ‘designer’ bleef, terwijl ik voor designers een ‘overloper’ was als marketeer. Terwijl ik als marketing-sollicitant door mijn achtergrond in een ‘content-hoekje’ gestopt werd, “je zal het wel vooral leuk vinden om plaatjes te maken”, werd ik als designer geweerd vanwege een gebrek aan ontwerp-ervaring. Mijn zoektocht maakte me dus vaak een vreemde eend in de bijt.
Ik kan je inmiddels vertellen dat de aanhouder wint en dat op dit moment júist een combinatie van ontwerp- en marketingkennis als extra waardevol wordt gezien. Een marketeer kan immers mooie ideeën hebben, maar kan ze zelf vaak niet uitwerken. Aan de andere kant ontbreekt het ontwerpers vaak de kennis van mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken.
Het meetbaar maken van gedrag
Gedrag aansturen en beïnvloeden dus… sounds creepy? Maar dat is precies wat er in de reclamewereld (en eigenlijk op elk punt dat er met jou wordt gecommuniceerd) gebeurt! Wanneer ik een poster zou ontwerpen weet ik totaal niet welk effect dit heeft op mijn doelgroep. Ik weet niet wié deze te zien krijgt, niet hoeveel mensen hierbij stil blijven staan of hoeveel personen juist door déze poster overgaan tot actie. In vergelijking met een socialmedia- of googleadvertentie: hierbij kan ik exact instellen welke doelgroep mijn boodschap te zien krijgt. Ik kan meten hoeveel mensen dit geweest zijn, hoeveel mensen erop klikten én wat dit me uiteindelijk oplevert. Stel ik test twee ontwerpen naast elkaar, dan kan ik dus exact zien welk ontwerp het best scoort. Door variaties te testen zie ik dus wat een ontwerp goed maakt.
The search goes on na het afstuderen van de kunstacademie
Maar dan blijft alsnog die ene vraag aan mij knagen. Wat is goed in goed ontwerp? Heel leuk dat ik nu kan zien of mijn ontwerp goed scoort, maar met het verhogen van de verkoop van het aantal blikjes kattenvoer gaan we de wereld niet redden. Juist nú zijn vragen als ‘wat is nuttig?’ en ‘wat levert een positieve bijdrage?’ relevanter dan ooit.
Ik wil me niet profileren als wereldverbeteraar, maar zie wel in dat bijvoorbeeld ondergewaardeerde beroepen als schoonmaker of thuiszorgmedewerkers een positievere impact op de wereld hebben dan een marketeer die helpt de verkoop van producten te verhogen die geen enkele waarde toevoegen aan het leven van een eindgebruiker. The search goes on with babysteps: zo vind ik het met name binnen de huidige omstandigheden super relevant aan de slag te zijn bij BOMA, specialist in schoonmaak en hygiëne.
Maar wat heb jij hier nu aan?
Goed doen is ook een beetje inspiratie geven en wellicht heb ik jou met mijn lap tekst wel geïnspireerd jouw eigen zoektocht te starten. Ik denk dat ik nooit klaar zal zijn met zoeken. Dat is niet erg, daarover meer in mijn volgende blog! Juist de zoektocht geeft mij steeds nieuwe inzichten. We kunnen niet alles weten, want de wereld verandert. Ik hoop dat ook jij je hier goed aan aan kunt passen 😉
In 2014 studeerde ik af aan Kunstacademie AKV St. Joost met de scriptie ‘Goed. Over grafisch ontwerp in een tijd waarin alles mogelijk is.’. Hoewel sommige informatie wellicht inmiddels verouderd is, is mijn blik als student op het werkveld (van toen) nog steeds relevant. Ben je nieuwsgierig? Dan kun je de scriptie downloaden door onderstaand formulier in te vullen.